ASSALAMUALAIKUM...

This is my page....
My place to say what I feel, What I think and what happen to me..
So, please do read but don't get any negative feelings to me...
I'm just me...
ready to learn and listen....

MY CUTIE


Wednesday, May 27, 2009

The things that make me happy

The first flower from my sweetheart



My novel
There are 15 novels at my college and some at my home....so many right...
A lot of the novels were given by my sweetheart...



My teddy bears...From left: Pingu, Boboy, Adik and Kiki.
there are another three teddy bears at my home name Reez and Noni...



Baby and Ucuk in yellow Kelisa



My friends....

Tuesday, May 26, 2009

Death

Do anyone out there ever felt that there is no tomorrow?? I mean, when we are ready to sleep, suddenly we think or feel that we will never wake up tomorrow...

I used to felt like that. I know, it is good to think and remember about death but it really scary when we fell there is no tomorrow for us. I will cry when I think that I will leave this world cause I have done a lot of sins and not ready to go to the other world. I can imagine how is the situation...oh God...It is scary..really scary... :-(


Lets get back to the happy mood...but not really happy actually.
I contact my friend and ask about the moving to Puncak Alam. the result is I need to register direct to the Puncak Alam. How can I go there if I don't even know where the area is...Argh...this thing really make me tension....Anyone please help me...

Monday, May 25, 2009

missing...

I miss them...really miss..


Ijat and kakak leeya with my brother and brother in law





kakak Leeya and her younger sister, baby Peah..
I call her baby Peah but her name is Nur Aleeya Natasha Sofea....
not so sure about the spelling but, her name is like that.
I have no chance in meeting her. That is why I am so excited waiting my sister come home next month.....huhu




note: I also miss my sweetheart.... :-p


Sunday, May 24, 2009

24 May

Today is my sweetheart's birthday but unfortunately, I can't celebrate together with him. I'm sorry....

My sweetheart,
Happy 21st Birthday...
I wish you have a great day today...
I hope you will happy and achieve every goal in your life...
I'm really sorry cause I can't celebrate your birthday but I want you to know that I remember you here....

Bab 2

“Oh, kau degil ya. Tak nak dengar cakap aku! Ambil ni. Budak kurang ajar, tak kenang budi,”
“Rasakan….berani kau melawan cakap aku ya,” tiba-tiba seorang wanita datang dan Cuba menghalang Puan Nazliha daripada terus mencederakan Lisa.
“Kenapa puan pukul Lisa lagi? Apa yang Lisa dah buat?”
“Mak, Lisa tak buat apa-apa pun,”
“Tak buat apa-apa pun? Eh, budak kurang ajar, sini kau. Kau dah pecahkan pasu aku, sekarang nak kata tak buat apa-apa pulak ya,” Puan Nazliha semakin berang.
“Mak, bukan Lisa yang pecahkan pasu tu. Risa yang baling bola kena kat pasu tu,”
“Oh, sekarang kau nak tuduh anak aku pulak. Kau ni memang budak tak guna,” Puan Nazliha cuba menarik Lisa yang bersembunyi di belakang ibunya, puan Hasni tetapi tindakannya dihalang oleh puan Hasni.
“Anak saya tak pernah berbohong puan. Kenapa puan tak tanya Risa dulu?”
“Hei, kau jangan nak tuduh anak aku pulak. Anak aku baik, dia takkan buat benda-benda macam ni,”
“Puan pun tak berhak nak tuduh anak saya pecahkan pasu puan. Puan boleh pukul dan hina saya, tapi saya takkan berdiam kalau puan pukul dan tuduh anak saya macam-macam,” tegas Puan Hasni.
“Hei, ingat sikit. Kau cuma orang gaji kat sini. Jangan nak pandai-pandai ajar aku. Kalau tak kerana aku bagi kau tinggal kat sini, dah lama kau jadi perempuan jalang tahu tak?”
“ Jangan hina mak Lisa!” Lisa memijak kaki Puan Nazliha.
Puan Nazliha yang kegeraman menolak Lisa sekuat hatinya. Puan Hasni yang berada dibelakang Lisa terjatuh apabila Lisa jatuh di atasnya. Kepala Puan Hasni terhantuk di dinding batu berdekatan.
“Mak!” Lisa menjerit apabila melihat ibunya jatuh terkulai. Puan Nazliha panik.
“Mak bangun, mak. Bangunlah mak!” Lisa mengerak-gerakkan badan Puan Hasni namun tiada respon.
Kepala Puan Hasni yang berlumuran darah dibelai. Air matanya menitis perlahan. Dengan tanagn menggigil, Lisa memeriksa denyutan nadi ibunya.
“Mak, mak! Jangan tinggalkan Lisa mak. Lisa dah takde sesiapa lagi kat dunia ni,” Lisa memeluk jasad ibunya yang kaku tidak bernyawa.
* * * * *
Air matanya menitis perlahan di pipi tatkala melihat jenazah ibunya diusung pergi. Kesedihannya tidak dapat dibendung lagi. Sayu hatinya tidak lagi dapat disimpan di dalam hati.
“Sudahlah Lisa, jangan menangis lagi. Tak baik,” En. Firdaus menyentuh bahu Lisa namun segera ditepis Lisa.
“Jangan sentuh Lisa. Lisa tak suka!” Lisa terus melangkah pergi.
Selama beberapa hari Lisa mengurung diri di dalam bilik. Merenung gambar ibunya dengan linangan air mata.
“Mak, kenapa mak tinggalkan Lisa. Lisa nak tinggal dengan siapa? Semua orang kat sini tak sayangkan Lisa,”
Perlahan Lisa mengesat air matanya. Kemudian dia bangun dan mengambil sesuatu dari almari. Peninggalan arwah ibunya.
“Lisa, ini buku bank Lisa. Mak ada simpan duit untuk Lisa dalam bank. Duit tu untuk pelajaran Lisa. Mak nak Lisa dapat belajar dengan baik,”
“Oh patut la mak taknak pindah, rupanya mak simpan duit yang mak dapat untuk Lisa,” Lisa membuka buku bank tersebut untuk melihat jumlah wang yang telah ibunya kumpulkan.
“Wah, banyaknya duit mak. Dengan duit ni, boleh la Lisa belajar sampai universiti nanti. Tapi mana mak dapat duit banyak-banyak ni?”
“mak jual tanah sawah arwah atuk dengan kebun mak, dapatlah banyak tu. Duit tu untuk Lisa belajar, jadi Lisa kena jimat tau,” Puan Hasni mengingatkan.
“Okey, Lisa janji dengan mak Lisa akan jimat dan belajar sampai universiti. Lepas tu, boleh la kita beli rumah sendiri, kereta sendiri dan macam-macam lagi,” bercahaya wajah Lisa ketika berkata-kata tanda dirinya amat teruja.
“Sukanya anak mak ni. Jangan Lisa lupa janji Lisa sudah la,”
Sekali lagi air mata Lisa menitis. Kata-kata ibunya masih lagi terngiang-ngiang di telinganya. Buku bank digenggam erat dan satu azam disemat di dalam hatinya.
“Mak, Lisa janji Lisa akan capai setiap impian kita. Lisa janji mak!” Lisa berkata perlahan sambil mengesat air matanya.
“Oh, kat sini rupanya. Menangis lagi. Hei, kau takde kerja lain ke? Sekarang, kau bangun…pergi basuh baju. Pinggan mangkuk yang berlambak kat dalam singki jangan lupa basuh pulak. Kau ingat aku akan lepaskan kau? Jangan harap. Mak kau takde, kau la yang kena ganti dia buat kerja. Pergi!” Puan Nazliha menarik tangan Lisa.
“Sakit la! Jangan tarik tangan Lisa,” Lisa merentap tangannya. Puan Nazliha semakin berang.
“Lisa tahu jalan sendiri, tak payah susah-susah puan nak tarik Lisa,” Lisa meninggalkan Puan Nazliha yang keberangan. Buku banknya dimasukkan ke dalam poket. Dia tidak mahu Puan Nazliha mengetahui tentang duit yang ditinggalkan ibunya. Bagi Lisa, itu adalah amanah yang perlu dijaga.
Lisa segera membasuh baju. Kemudian dia memcuci pinggan dan mula memasak. Lisa beruntung kerana dia diajar memasak tatkala dia berumur 10 tahun. Dua tahun dia rajin menuntut setiap resepi dari ibunya dan kini dia telah berupaya melakukan tugas orang dewasa itu.
“Lisa masak apa?” Satu suara menegur.
“Ayam masak kari dengan sambal belacan,”Lisa menjawab tanpa memandang orang yang menegurnya.
“Lisa kan penat, pergi la berehat dulu,” Encik Firdaus menasihatkan.
“Lisa tak perlu berehat. Lisa tak penat. Lagipun Lisa cuma orang gaji kat sini, mana boleh berehat saje,” Lisa berkata sambil tangannya ligat mencuci ayam.
Kata-kata Lisa tajam ibarat panah dan ia terus menusuk ke hati Encik Firdaus.
“Kenapa Lisa cakap macam tu? Lisa bukan orang gaji, Lisa anak ayah,”
“Lisa takde ayah, ayah Lisa dah lama tinggalkan Lisa!” satu lagi panahan tepat ke hati En. Firdaus.
“Lisa,” panggil En. Firdaus lembut sambil memegang bahu Lisa namun ditepis kasar oleh Lisa.
“Jangan sentuh Lisa! Nanti kalau Puan nampak, saya pulak di tuduh menggatal,” Lisa merenung tajam wajah En. Firdaus.
“Tapi Lisa..”
“Cukup! Sekarang ni, baik En.Firdaus pergi dari sini. Lisa nak memasak dan saya tak nak diganggu,” Lisa berpaling dan meneruskan kerjanya.
En.Firdaus melangkah lemah ke ruang tamu. Entah mengapa kata-kata anaknya itu amat pedih dirasakan. Namun dia sedar, semuanya berpunca dari sikapnya yang kurang mengambil berat tentang isteri pertama dan anaknya itu. En.Firdaus meraup wajahnyadan melepaskan keluhan berat. Perasaan bersaalah menguasai dirinya.
En.Firdaus tahu anaknya membenci dirinya dari dulu dan kebencian itu semakin meluap-luap apabila isterinya meninggal dunia. En.Firdaus memejamkan matanya, cuba menelan setiap kepahitan yang menikam jiwanya dan tanpa disedari, air matanya menitis. Kenangan lalu tersingkap.
“Sampai hati abang buat Has macam ni. Apa salah Has, abang? Apa dosa Has?”
“Has tak bersalah. Abang terpaksa buat macam ni sebab bapa Nazliha saja yang boleh selamatkan syarikat abang,”
“Habis tu, macam mana dengan Has? Macam mana dengan anak yang Has kandungkan ni? Ini anak abang jugak,”
“Has jangan bimbang. Walau apapun yang berlaku, abang akan jaga Has dan anak kita. Abang takkan sia-siakan Has. Abang janji,” En.Firdaus memegang erat tangan isterinya.
Kenangan itu berlalu pergi apabila bahunya ditepuk seseorang.
“Apa kena dengan abang ni? Tiba-tiba menangis pulak,” Puan Nazliha kehairanan.
“Tak ada apa-apa Naz. Risa mana? Tak balik lagi ke?”
“Diakan keluar dengan kawan-kawan dia, takkan baru sekejap keluar dah nak balik. Lagipun baru pukul 7.30 malam,”
“Abang bukan apa, tapi risau. Ye la, dia baru 12 tahun,”
“Abang, 12 tahun dah dikira remaja tau. Biarlah dia nikmati zaman remaja dia. Lagipun, dia kan dah habis exam,”
“Suka hati awak la. Pergi masak. Lepas maghrib nanti saya nak makan,” En.Firdaus terus berlalu ke biliknya.
* * * * *
Usai bersolat,En. Firdaus berdoa agar anaknya, Lisa menerimanya sebagai ayah. Sekali lagi En. Firdaus teringat kata-kata Lisa yang bagaikan panahan berbisa yang masin lagi terlekat di hati En.Firdaus.
Apabila dia ke meja makan, makanan telah terhidang. Kemudian Lisa datang dan menyendukkan nasinya ke pinggan. Lisa telah menggantikan ibunya melakukan rutin harian itu.
“Terima kasih Lisa. Mari makan sama-sama,” En. Firdaus mempelawa Lisa makan bersamanya.
“Terima kasihlah En.Firdaus. saya tak lapar. Lagipun, orang gaji mana boleh makan sama-sama dengan majikan,” balas Lisa sambil menuang air ke dalam gelas.
Apabila Puan Nazliha menghampiri meja makan, Lisa terus melangkah meninggalkan ruang tersebut. Namun, langkahnya terhenti apabila ditegur.
“Hei Lisa! Kau nak ke mana tu? Sendukkan nasi aku. Aku dah lapar ni!”
Lisa melangkah semula ke ruang makan dan menyendukkan nasi Puan Nazliha.
“Kau dah angkat baju di ampaian?” Puan Nazliha bertanya garang.
“Sudah puan,”
“Dah lipat semua baju tu?”
Lisa hanya mengangguk.
“Dah kemas dapur?”
“Belum puan,” Lisa mnjawab perlahan.
“Pergi kemas dapur. Lepas kami makan, kau basuh semua pinggan mangkuk ni. Lepas tu, mop lantai kat dapur tu. Selagi kerja kau belum siap, jangan makan faham?!” Arah Puan Nazliha.
“Faham puan,” Jawab Lisa dan terus berlalu ke dapur.
“Apa la awak ni, kenapa suruh Lisa buat macam-macam. Diakan baru 12 tahun bukannya 22 tahun yang boleh buat kerja macam tu tanpa henti,”
“Abang, kalau bukan dia yang buat semua kerja tu, siapa lagi nak buat?. Mak dia dah takde, dia kena la ganti mak dia,”
“Tapi dia masih budak-budak ladi Naz,” ingat En.Firdaus.
“Saya peduli apa. Kalau dia nak tinggal kat sini, dia kena la buat kerja. Takkan nak goyang kaki je,” Balas Puan Nazliha.
“Suka hati awaklah. Malas saya nak cakap dengan orang yang tak boleh di bawa berbincang macam awak ni. Awak makanlah sendiri, saya dah kenyang,” En.Firdaus terus meninggalkan meja makan.

En.Firdaus mengambil sebuah buku bertajuk “KELUARGA”. Dia segera membuka buku tersebut lalu terbaca sesuatu yang tertulis di muka surat paling hadapan buku itu.

Buat suami tersayang,
SELAMAT PENGANTIN BARU
SEMOGA KEKAL HINGGA KE AKHIR HAYAT

Daripada,
Has & Lisa

En.Firdaus mengeluh lagi. Buku itu adalah hadiah daripada isterinya ketika dia berkahwin dengan Nazliha. Masih lagi segar dalam ingatannya, isterinya Hasni sedang sarat mengandung mereka ketika dia berkahwin lagi. Dia juga tidak pernah melupakan air mata yang menitis ke pipi Hasni tatkala ia memberitahu tentng perkahwinannya. En.Firdaus juga tidak pernah menyangka Hasni akan memaafkannya malah hadir di majlis perkahwinannya bersama hadiah yang dia tak pernah hiraukan. Kini cuma sesalan yang menghantuinya.
“Hasni, maafkan abang. Abang gagal menunaikan janji abang pada Hasni dan Lisa. Maafkan abang Hasni,” Buku itu didakap erat.
“Maafkam ayah Lisa. Ayah tak menjalankan tanggungjawab ayah sebagai seorang bapa. Ayah dayus. Maafkan ayah Lisa!” air mata En.Firdaus mengalir lagi.

* * * * *
Hampir 6 tahun berlalu, Lisa kini berumur 18 tahun dan dia sedang menunggu tawaran ke universiti. Dengan keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM, dia yakin dapat melanjutkan pelajaran ke menara gading.


“Mak, bila Lisa dapat masuk universiti , Lisa akan keluar dari rumah ni. Lisa tak sabar nak tunggu saat tu. Lisa yakin Lisa akan dapat tunaikan impian kita, mak. Duit yang mak simpan untuk Lisa, masih cukup untuk tampung perbelanjaan Lisa sampai Lisa habis belajar. Kalau tak cukup, Lisa akan cari duit sendiri. Jadi, Lisa tak perlu bergantung pada orang lain,” Lisa berkata-kata sendiri sambil merenung gambar ibunya.
Lisa bergegas keluar apabila dia mendengar bunyi hon motorsikal. Posmen rupanya.
“Ada surat untuk cik Melissa Firdaus,” posmen itu berkata sambil tersenyum apabila Lisa menghampirinya.
“Surat untuk saya? Terima kasih,” Lisa mengucapkan terima kasih sambil mengambil surat tersebut. Setelah posmen itu pergi. Lisa segera membuka surat tersebut.
“Yes! Mak, Lisa dapat masuk ‘U’! Alhamdulillah,” Lisa menjerit kegembiraan.
“Tahniah Lisa,” suara itu membuat Lisa tertoleh.
“Terima kasih En.Firdaus,”Lisa ingin melangkah pergi tetapi langkahannya terhenti apabila En.Firdaus bersuara lagi.
“Kalau Lisa perlukan duit, cakaplah. Ayah boleh tolong,”
“Takpelah En.Firdaus. Mak saya ada tinggalkan duit untuk saya. Saya tak perlukan ehsan daripada sesiapa,” Balas Lisa.
Surat tawaran itu dibaca sekali lagi sebelum disimpan di dalam failnya. Lisa tersenyum lagi. Dia sudah merancang untuk tidak memberitahu Puan Nazliha tentang tawaran itu kerana dia tahu, puan Nazliha pasti tidak akan membenarkannya pergi.
“Nasib baik surat ni sampai masa dia orang tiada. Kalau tak, habis rancangan aku,”

Pada hari itu, Lisa keuar secara perlahan-lahan dari biliknya. Dia tidak ingin perbuatannya dikaetahui orang lain. Namun, nasibnya kurang baik apabila dia ditegur tatkala dia sudah berada berhampiran pintu pagar.
“Eh, kau nak ke mana dengan beg besar ni?” Risa bertanya kasar.
“Aku nak keluar dari ruamh ni,”
“Amboi, senangnya nak keluar dari rumah aku. Tak boleh! Aku tak benarkan,” Puan Nazliha membantah keras.
“Puan takde hak nak halang saya. Puan bukan mak saya,”
“Oh, dah pandai melawan ya. Risa ambil beg dia, bawak masuk,” Puan Nazliha mengarahkan Risa. Lisa segera menepis tangan Risa yang ingin mengambil begnya lalu menolak Risa.
“Jangan kau berani sentuh barang aku,” Puan Nazliha berang lalu dia cuba merampas beg tersebut dari pegangan Lisa namun dia juga ditolak.
“Jangan sentuh barang saya dengan tangan puan yang kotor tu. Pembunuh macam puan tak layak sentuh barang saya. Pembunuh macam puan takde hak nak halang saya,”
“Apa kau cakap? Aku.....pembunuh?”
“Apa yang bising-bising ni? Dari dalam bilik saya boleh dengar,” En.Firdaus menegur.
“Bang, abang tengok anak abang ni. Dia cakap saya pembunuh, bang,” Puan Nazliha segera mendapatkan En.Firdaus.
“Lisa, tak baik cakap macam tu, nak,”
“oh, Lisa cakap benda yang betul...tak baik. Hina dan pukul mak Lisa tu perbuatan yang baik? Abaikan tanggungjawab terhadap isteri dan anak, dera anak yatim tu perlakuan yang baik, yang betul? Sudah, cukuplah selama ni Lisa pendamkan semuanya. Hari ni, Lisa nak lepaskan semua tu, Lisa nak bebas. En.Firdaus, terima kasih di atas layanan encik selama ni. Puan Nazliha, Risa....ALLAH akan balas setiap perbuatan kamu. Mulai hari ni, jangan ganggu hidup Lisa lagi. Lisa pergi dulu, ayah,”
Lisa menyalami En.firdaus lalu melangkah pergi. Tanpa menoleh ke belakang, dia meninggalkan rumah besar itu dan semua penghuni di dalamnya. Tanpa disedari, air matanya menitis jua. Maafkan Lisa, ayah.....

* * * * *

Thursday, May 21, 2009

My Routine...

Wake up...
Breakfast...
Do the housework...
Cooking...(actually helping my mom only)
Lunch....
Watching tv...
dinner...
Surf internet...
zzz....


This the routine of my day for the past two weeks or in other words, when I at home...BORING!!!!


This evening I watched one telemovie. The title is Kelas 'Jr' Intelek at TV2. At the end, there is one sentence that I want to share here...

'Hidup ini suatu perjuangan. Jika tidak berjuang menggunakan senjata, berjuanglah menggunakan akal dan mata pena'

~think about it~


Tuesday, May 19, 2009

I miss them

My lovely nephew and niece...so cute...


Monday, May 18, 2009

I'm alone

My sister has go back to KL for her intersesion lesson and now, I alone here. I feel it is so quite....huhu. But its OK I think cause last year I left her alone when I had my practical session at Pekan , Pahang.

Its already one week since I 'm here but I have no chance to see my niece, Nuraleeya Natasha Sofea. Natasha is given by her father and the Sofea is given by her mother. the Nuraleeya is the same name with her sister, Nuraleeya Syahira. Oh, I have another nephew name Muhamad Afiq Izzat. I miss them a lot like I miss my Sweetheart....huhu

~I try to upload the pictures of my nephew and niece but I fail....=(





For this entry, I would like to take some words from someone for all out there to think for a while....
"Sindiran itu seperti kaca. Umumnya para penonton benar-benar dapat menemukan semua wajah orang lain yang terpantul di dalamnya, kecuali wajah mereka sendiri. - Jonathan Swift"

~ In other words, when we talk about others, we actually talk about ourselve.... think about it...



note for someone: Please enjoy your life and forget about man that only come and hurt you cause the journey of your life is long and you can find man that better than him.

note for my sweetheart: I miss you so much. Love you.

Saturday, May 16, 2009

Bab 1

BAB 1

“Lis, jangan lupa esok kau ada pengambaran KLCC,” Azman, pembantunya mengingatkan.
“Okay. Esok kita nak ambil gambar model popular. Kalau tak cantik, kita kena marah pulak,”
Lisa mengemas meja kerjanya yang penuh dengan album-album gambar model untuk iklan produk kecantikan. Setelah berkemas, Lisa terus bergerak untuk pulang.
“Man, aku chow dululah,” Azman hanya mengangguk.
“Sayang, sampai rumah jangan lupa telefon abang tau,” dari kejauhan terdengar suara Azman berkata lembut.
“Sejak bila kau jadi abang aku ni? Siapa yang nak sayang kau? Blah la,” Lis menjawab.
“Sayang ni, tak baik tau cakap macam tu dengan abang. Sayang kan nak jadi bini nombor dua abang,” Azman mndekati Lis.
“Baiklah cik abang sayang, nanti bila sampai rumah sayang telefon abang, okey?”
“Hah, macam tu la. Sayangkan budak baik,” Azman membalas.
“Ah, sudahlah Man. Kalau aku layan kau ni, sampai besok pun aku tak boleh balik tau. Aku pergi dululah,” Lis terus melangkah meninggalkan pejabatnya.
“Jangan tinggal daku, oh kasih…oh sayangku,” Azman menyanyi sambil melutut. Lis yang mendengar hanya tersenyum. Rakannya itu memang begitu. Dari jauh, dia dapat mendengar rakan-rakannya yang lain ketawa.
Setelah keluar dari pejabat, Lis terus menunggang motosikalnya pulang ke apartment. Sesampainya Lis di rumah, handphonenya berdering.
“Hello, assalamualaikum,”
“Waalaikumsalam. Lis, mak ni,”
“Oh mak. Mak sihat? Dah makan ke belum?”
“Mak sihat Lis. Dah makan pun. Lis baru balik ke?”
“Ya mak. Lis baru sampai rumah. Penatnya.lis tak makan lagi ni, lapar la. Mak masak apa malam ni?”
“Mak masak sambal kerang dengan sayur kangkung je. Kalau Lis nak makan, baliklah sini,”
“Tak nak lah mak. Lis penatlah, lagipun dah malam ni,”
“Apa susah, Lis tidur jelah kat sini,”
“Esoklah mak. Esok kan Jumaat, nanti Lis balik okey,”
“Yelah, esok mak masakkan laksa. Lis suka makan laksa kan?”
“Wah, sedapnya. Ini yang buat Lis lagi sayang kat mak ni. Thanks mak,”
“Sudahlah tu. Lepas ni, pergi mandi, solat dan tidur. Okey?”
“Yes madam!”

* * * * *
Sudah dua jam Lis menanti model-model yang dijanjikan oleh pihak pelanggan syarikatnya namun model itu tidak muncul jua.
“Mana dia orang ni Man? Dah dua jam ni,” Bell, rakan Lis dan Azman mula merunggut.
“Cuba kau hubungi syarikat tu, Man. Tanya pasal model tu,” Sher pula memberi cadangan.
“Suka-suka je buat kita macam tunggul. Aku paling pantang kena tunggu orang macam ni. Kalau dua,tiga minit takpe, ni dah dua jam,” Bell semakin berang.
“Biasalah, syarikat besar,” Lis berkata perlahan. Suasana menjadi sunyi semula. Tiada yang mempunyai mood untuk bercakap.
“Hah, macam mana Man, mana model-model tu?” Sher segera bertanya apabila melihat Azman menghampiri mereka.
“Model tu tak jadi datang. Syarikat tu nak kita ambil gambar kat syarikat dia orang,”
“Apa! Wah, mentang-mentang syarikat besar, suka-suka nak suruh kita buat itu, buat ini. Aku taknak pergi!”
“Sudahlah Bell. Rezeki tu. Tak baik kita tolak,” Lis menenangkan rakannya sambil mengemaskan barang-barang mereka.
“Habis tu, kau sanggup tangguhkan rancangan kau?” Sher bertanya.
“Betul tu Lis. Itukan rutin kau,” Azman pula mengingatkan.
“Ala, habis kerja nanti aku pergilah,” Lis memberitahu.
“Suka hatilah. Tapi kalau sayang nak abang temankan, abang tak kisah,” Azman berseloroh.
“Tak payahlah bang. Sayang boleh pergi sendiri,” Lis tersenyum.
“Hah, macam tulah. Senyum, jangan muram je,”Bell menegur.
“Yalah, aku dah senyum. Jomlah kita gerak. Lagi lambat kita pergi, lagi lambat kita siap kerja. Hari inikan Jumaat, kau orang taknak pergi solat Jumaat ke?” Lis memerli rakan-rakannya.
“Eh, of course kita orang pergi. Pahala tu, mana boleh tak pergi kan,”
Mereka semua mengemas barang-barang dan bertolak ke syarikat produk kecantikan Moonlight.
“Kami dari Syarikat Razak and Co Sdn Bhd. Kami dating nak ambil gambar,” terang Azman kepada staf di kaunter pertanyaan.
“Sila tunggu sebentar ya, pengurus kami sedang bermesyuarat,”
“Eh, apa kena mengena pengurus awak dengan pengambaran ini?” Bell bertanya pula.
“Oh, pengurus nak tengok sendiri proses pengambaran produk kami,” staf bernama Ayu itu memberitahu.
Mereka duduk di kerusi di sudut ruang itu setelah mendengar kata-kata kakitangan tersebut.

“Aku nak balik,” Lis berkata setelah menunggu lebih dua jam.
“Eh, Lis nanti dulu. Tunggu la sekejap lagi,”Sher cuba memujuk.
“Aku dah penatlah Sher, menunggu macam ni,” air muka Lis menunjukkan perasaannya.
“Tapi,”
“So, you all are the photographers?” seorang lelaki yang memakai kot tiba-tiba menegur mereka.
“Ya, kami yang ditugaskan untuk mengambil gambar produk syarikat encik…,”
“Oh, Kamal. Encik Kamal. Maaf saya terlambat, ada mesyuarat dengan ahli lembaga pengarah tadi. Saya terlupa nak bagitahu kamu semua,” dengan selamba lelaki itu berkata-kata.
“So, can we start now?” lelaki itu berkata apabila Lis dan rakan-rakannya hanya berdiam diri.
“Sure Encik Kamal,”
* * * * *
“Okay, here are the models and these are our products. You can start now,” Encik Kamal mengarahkan mereka.
“Thank you Encik Kamal,” Azman membalas.
Sher dan Bell segera menyiapkan set untuk pengambaran itu yang bertemakan Snow White.
“Sher, Bell, Boleh aku mula sekarang?” Lis bertanya kepada rakan-rakannya. Sher menunujukkan isyarat bagus.melihat tanda itu, Lis segera mengambil gambar.
“Maaf encik Azman, tiada photographer lain ke? Saya tak yakin dengan dia. Produk kami ni bertaraf antarabangsa, jadi kami tak mahu gambar yang tidak menarik dan berkualiti,”
“Tapi encik Kamal, dia adalah jurugambar kami yang terbaik,”
“No, I don’t want him. Hey you, stop!” Encik Kamal mengarahkan Lis supaya berhenti mengambil gambar. Lis cuma melihat pengurus muda tersebut. Sher dan Bell terpinga-pimga, tidak tahu apa yang sedang berlaku.
“Saya tak nak kamu ambil gambar,” lelaki itu berkata dengan tegas.
“But, why not Encik Kamal?” Azman bertanya kembali.
“I’m not confident with him. Azman, you take his duty,”
“What? But I’m…” belum sempat Azman menghabiskan ayatnya, Lis sudah memotong.
“Encik Kamal, kalau awak rasa saya tak boleh nak jalankan tugas saya dengan baik, fine! Awak ambillah sendiri gambar produk-produk awak ni,” Lis terus melangkah setelah melepaskan rasa hatinya.
“Hey you,” Lis segera berpaling.
“Oh ya Encik Kamal. Lain kali kalau kita sudah berjanji, kita kenalah tepati janji tu. Kalau dah janji nak mulakan pengambaran pukul 8 pagi, maknanya sebelum 8 pagi encik patut ada di tempat pengambaran. Bukannya berjanji pukul 8, datang pukul 12. Kami bukan tunggul nak tunggu berjam-jam lamanya!” Lis meluahkan apa yang tersirat di dalam hatinya.
“Guys, aku chow dululah,” Lis terus melangkah pergi.
“Maaf Encik Kamal, dia yang ditugaskan untuk ambil gambar-gambar ni. Oleh kerana dia dah pergi, kami pun minta diri dulu ye,” Sher berkata kepada Encik Kamal.
“What? Tapi iklan akan diterbitkan minggu depan!”
“Nak diterbitkan minggu depan bukannya esok. So, lain kalilah kami ambil gambar lagi,” Bell pula berkata sambil tangannya ligat mengamas barang-barangnya.
“Apa awak kata?”
“Oh ya Encik Kamal, kalau encik nak ambil syarikat lain pun kami tak kisah. Lagi satu, jurugambar kami tu perempuan, bukan lelaki. Kami memang boleh ambil gambar tapi tak sehebat dia. Encik Kamal dah buat satu kesilapan yang besar hari ini! Kami pergi dulu. Adios,” Azman berkata sebelum melamgkah pergi.

* * * * *
“Aku betul-betul tak sangka. Dia ingat aku ni lelaki. Mata dia mesti ada problem,” Lis berkata sambil ketawa.ketika itu mereka sedang berbual tentang peristiwa semalam.
“Macam mana dia tak anggap kau ni lelaki, cuba tengok diri kau. Rambut pendek, pakai topi ke belakang macam lelaki pulak tu. Baju kau pun dah macam baju kami je. Itu yang buat dia yakin yang kau ni lelaki,” Bell menyuarakan pendapatnya.
“Tapi Bell, dia tak nampak ke bentuk badan Lis yang kecil molek ni? Mana ada lelaki secomel Lis,”
“Oh Sher, kau perli aku ye. Takpe, nanti aku tukar gaya, ternganga kau orang semua tau,”
“Eh, betul ke apa yang aku dengar ni? Kau nak tukar gaya, macam perempuan melayu terakhir? Tak payah la, nanti kau kena tukar kerja pulak,” Azman berkata.
“Kenapa kau cakap macam tu pulak, Man?” Lis bertanya dengan kerutan di dahi tanda tidak faham.
“Yelah, bila kau dah jadi perempuan melayu terakhir, mana boleh terbongkok-bongkok. Kau kenalah duduk sopan-sopan,”
“Ah, sudahlah. Aku tak teringin pun nak jadi perempuan melayu terakhir. This is myself and kau orang semua boleh terima aku macam ni kan?”
“Yes, of course. Kita orang lebih suka kau macam ni. Lagi senang nak bekerjasama,” Bell mengiakan
“Apa yang riuh sangat ni? Dari luar saya boleh dengar suara kamu semua,” tiba-tiba seorang lelaki datang.
“Tak ada apa-apa bos. Berbual kosong je,”
“Apa-apalah kamu ni. Lis, masuk bilik saya sebelum kamu keluar lunch nanti. Yang lain, saya nak jumpa di bilik mesyuarat dalam masa 10 minit,”
“Err, saya tak payah ke bos?”
“Kamu pun sama Lis. Kena ada dalam mesyuarat ni,”
“Baik bos,”


Apabila semua staf sudah bersedia, Encik Kamarul memulakan mesyuarat.
“Baiklah, perjumpaan kita pada hari ini adalah untuk membincangkan tentang langkah-langkah meningkatkan keuntungan syarikat kita. Maksud saya, rancangan ni hanya melibatkan department kita sahaja, iklan untuk majalah,”
“Kenapa bos? Ada masalah dengan department kita ke?”Azman bertanya.
“Tidak, Cuma pegawai atasan meminta kita meningkatkan keuntungan, itu sahaja. Baik, ada sesiapa yang ingin mengemukakan cadangan?”
“Kita ada studio dan set pengambaran, apa kata kita cari model sendiri. Sebelum ni, kita pinjam model-model daripada department iklan TV. Ini menyebabkan iklan-iklan kita banyak yang lambat disiapkan dan produktiviti pun kurang. Bila kita ada model sendiri, kita boleh kurangkan kos pengangkutan,” Bell menerangkan dengan panjang lebar.
“Tapi Bell, jangan lupa yang kita kena bayar gaji model-model tu,” Encik kamarul memberitahu kelemahan idea itu. Bell terdiam.
“Kita boleh kenakan cas tambahan kepada pelanggan-pelanggan kita,” Lis mengeluarkan ideanya pula.
“Betul jugak tu. Kerja kita pun tak terganggu macam semalam,” Azman menyokong.
“Baik, saya akan pertimbangkan. Bell, tolong sediakan satu kertas kerja dan serahkan pada saya. Kita perlu beri kertas kerja ni kepada pegawai atasan,”
“Baik bos,’
“Ada cadangan lain?”
“Apa kata buat sementara waktu ni, kita guna model sedia ada,” Sher memberi cadangan.
“Model sedia ada? Sejak bila kita ada model pulak?” Encik Kamarul bertanya.
Sher tersenyum penuh muslihat sambil memandang yang lain.
“Cepatlah cakap Sher,” Azman menggesa.
“Lis kan ada,”
“Sher, kau jangan nak mengada-ngada,” Lis segera membantah.
“Betul tu bos, kalau Lis jadi model mesti meletup iklan kita,” Bell menyokong.
“Bell!!” Encik Kamarul dan yang lain ketawa melihat wajah Lis yang bertukar merah.
“Sudah-sudah. Kamu ni tak habis-habis nak menyakat Lis. Tapi, saya rasa cadangan ni bagus,”
“Bos, saya tak nak jadi model,” Lis membantah.
“Are you sure Lis?”
“Of course,”
“Lis tak menyesal?” Encik Kamarul bertanya lagi.
“Mestilah,” Lis berkata yakin.
“Bell, sediakan baju pengantin dari Butik ‘La Sebble’. Lis akan jadi modelnya,” encik Kamarul memberi arahan.
“Oh, no!” Lis mengeluh.
Encik Kamarul dan rakan-rakan Lis yang lain hanya tersenyum melihat reaksi Lis. Mereka faham akan diri Lis yang menyembunyikan sifat-sifat wanitanya. Mereka percaya jika Lis menjadi model, sedikit sebanyak naluri wanitanya akan terusik dan mereka berharap Lis akan berubah selepas itu.

* * * * *
“Lis cepatlah keluar. Kami dah penat tunggu ni,” Bell memanggil.
“Aku tak nak keluar. Kau orang semua mesti ketawakan aku,”
“Tidak, kami janji tak akan ketawakan kau. Janji, promise..,”Bell meyakinkan.
“Tak nak. Kau orang tipu,”
“Tak lah. Percayalah cakap aku. Keluarlah Lis sayang intan payung,” giliran Azman pula memujuk gadis itu.
“Tak nak! Aku tak nak jadi model la..,”
“Lis, kalau kau tak keluar dalam kiraan tiga, aku pecahkan pintu ni,” Sher memberi amaran.
Tiada jawapan kedengaran dari dalam bilik persalinan itu.
“Satu….dua….ti…,” tidak sempat Sher menghabiskan kiraannya, pintu telaht erbuka dari dalam.
“Dah puas hati kau orang? Ketawalah sepuas hati kau orang,” Lis berkata dengan muka masam. Namun rakan-rakannya tidak bersuara.
“Kenapa senyap?” Lis bertanya setelah melihat rakannya tidak berkata apa-apa.
“Lis, kau….nampak macam…..Ya ALLAH, cantiknya kau Lis. Tak tahu aku nak cakap macam mana,” Ujar Azman kagum.
“Apa kau cakap ni, Man?”
“Sebenarnya, kau look great in this dress Lis,”Bell menerangkan.
“Kau orang tipu. Aku tak percaya,”
“Betul Lis. Kau cantik sangat,” bersungguh-sungguh Azman memberitahu.
“Betul ke? Kau orang tak tipu aku?” Lis bertanya tersipu-sipu.
“Yes Lis, you really beautiful. Shall we start now?” Sher bertanya pula. Lis hanya tersenyum dan mengangguk.
“Untunglah kita ada Lis. Tak payah nak solek-solek, dah cantik. Dah lah nampak natural, duit pun jimat,” Azman memuji. Lis hanya tersenyum malu.
Dari kejauhan seorang lelaki memerhatikan Lis yang sedang menggayakan pakaian pengantin sambil tersenyum.

* * * * *

Friday, May 15, 2009

The line is slow here...

I have problem in posting the entry cause I use the GPRS instead of the 3G....in addition, i need to reduce the usage the electricity....huhu.

I don't know what to say, just I hope all my friends out there always happy....

" Sometime, what we get is not what we want....but actually, what we get is the best thing that God give to us" ~ think about it....

Saturday, May 9, 2009

I'm home...

I arrived at 1.30pm. The journey is really tiring but overall OK la. I'm surprised when i saw my house. The real one is fully open up....and my mom and dad stay in the house that in Malay we call 'rumah kotai'. But, it is OK and even the 'rumah kotai' is small but my mom and dad is comfortable.
I will be OK with this condition after a while.

Tomorrow is Mother's Day. To my mom, Happy Mother's Day. I really appreciate whatever you have done for me mom. I LOVE YOU, MOM. I really do. Only for you, mmuuaahh....

To every mom and future mom out there, Happy Mother's Day. And to all daughters and son, don't forget to at least wish to your mom k.

Abang, I start missing you here. hmmmm, I can wait to see you again in July. Please wait for me Abang.....

Friday, May 8, 2009

The day after final exam...


Today, I'm busy with packing and relocate all my things. Then, I done the clearance before put all the things in the store at basement. Imagine, I need to relocate the things from my house at 16 floor to the basement. It really tiring. Luckily, my friends help me. Thanks a lot to Kak Wan, Fiza, Tun and Mun. I really appreciate your kindness.

When I have my lunch, suddenly I got a news....environment's student will be move to the new faculty at Puncak Alam. I'm not like the news cause I will be far away from my sweetheart. Oh no! Other than that, I need to move all my things to Puncak Alam. I have a lot of things and moving the things are really hard and difficult.


My plan to go out with Kak Wan is been cancel cause both of us are exhausted. Huhu. But, in the evening, i have date with my sweetheart. Last date for this semester....huhu. Evan the date is only a few hours, but i really happy. Thanks abang for make me happy. I really appreciate your effort in helping me. Oh, the things that i gave you just now, please...open it ONLY in 24 May...This is an order! huhu.




Tomorrow I will go back to my hometown. Miss my mom and dad a lot. My house is under construction and I don't know the condition there. So, let wait and see tomorrow....


Finally...


I finish my final exam. the final paper is Environmental Health Ethics. Overall, there are 12 question that i need to answer in 3 hours time. I can't answer the question. I'm not remember what i had studied before that. I'm really disappointed. I just hope that i will past this subject.




I'm really tired actually.I just finish packing all my things and it is really tiring. I'm sleepy but tomorrow will be best day cause I will go out with my best friend, KAK WAN and then in the evening I have date with my sweetheart.

Here some picture s of me and my friends....


Me and Kak Wan in the bus to faculty...ready for final paper.





Faces after final paper (Kak Wan in all picture???)













Wednesday, May 6, 2009

Blur....


Huh..a lot of things come into my mind yesterday after i met my 'friend'. i asked myself, 'what is really happen? How can I am not understand anything?' when I'm thinking about that, i got headache and my eyes begin to cry... I don't know, but it hurt my heart. Don't ask me why cause i also don't have the answer. Argh.....I hate this kind of feeling. Mom, I want to go home right now. I'm tired with all of this...if only this is just a dream...haha..


Okay, now i want to forget about that and start study. Last night, I read but I'm not read the notes...I'm read the manga at onemanga.com.... huahua.. Then, a fell asleep. So, at last i read nothing...

I am in blur...do not know what to read and study even actually there are a lot of things that i need to read. When I start reading, i will feel sleepy and I just want to sleep...



Suddenly I remember my father's wish. He want me to get the best result....but I know myself, it is hard to get the result that my father want. My bf also challenge me to get 3.2... if I only I can get that....

Tuesday, May 5, 2009

Phew....


Finish one paper....I have another one paper....Environmental Health Ethics. I juz finish the Disease Control paper. So far, i don't know what to say....but luckily I answer all question even they are not complete at all. But, Ok la...the result??? I let En. Megat decide for me...huhu...

I promise myself to not surf the internet from yesterday - evening until after today's paper....and I did it... and I proud of myself...huhu...

Tonight, I want to finish the notes but i don't think I can do it... because now, I only want to SLEEP...i miss my pillow and my bed...BED, PILLOW here I come!!!

transform to SLEEP modes....zzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Monday, May 4, 2009

it is quite....


Everyone in exam mood...sit and read...see and memorize...but I still sit and zzzzzzzzzzz or see and "flying away"....huhu...
K, i need the study mood!!!!


Transform to STUDY MODE!!!!

Sunday, May 3, 2009

Exam.....juz around the corner


i have 2 papers next week.one paper on Tuesday and the other one is on Thursday. but...overall, i'm not ready yet!!! physically and mentally. i knew it already but still i feel sooo lazy to study or do anything else...i know, there are a lot of things that i need to read and memorize in my mind but still the mood is not here...
wah!!!!! anyone please help me read, memorize and answer the exam for me.....huahua... am i crazy???? is there anyone can answer me?
hopefully i will have the mood after this coz all my housemate already finish studying both subject...is that true???? haha i don't really know actually.... but i know they had study a loooot of....they already covered the meaning of isolation, contact tracing, epidemic and many more...oh, is there anyone can explain to me about landslide at Bukit Antarabangsa? Abang, u promise to me right that u will explain everything to me??? don't forget that okey..I will ask about that, so please be ready...huhu...
see? i need to find many many mooore info...I will really happy if my friends want to give their notes to me without any payment...huhu..

today, my sweetheart came and give me my phone coz I left the hp in his car yesterday. i really happy coz i had my dinner with him and i got my phone back. thanks Abang for coming, give the phone and treat me with the dinner....i really appreciate it. only for u: LOVE U!

i think i will post my novel after i finish my final exam but i'm not so sure. But, i still need idea for the title...

Saturday, May 2, 2009

Prolog


PROLOG

“Mak, kenapa kita kena tinggal kat sini? Kan mak ada duit, kita pindahlah,”
“Kenapa Lisa tanya macam tu?” ibu muda itu bertanya sambil membelai lembut rambut anaknya.
“Makcik dengan Risa tak suka kita tinggal kat sini. Dia orang selalu marah mak, cakap mak jahat. Lisa tak nak mak kena hina dan kena pukul lagi,” petah kanak-kanak sepuluh tahun itu berbicara.
“Kita boleh pindah tapi lepas Lisa habis belajar dan dapat kerja,”
“Kalau macam tu, Lisa berhenti belajar sekarang ye,”
“Tak, tak boleh! Lisa tak boleh buat macam tu. Lisa, kita kena tinggal di sini sampai Lisa habis SPM. Lepas tu, baru kita boleh cari rumah sendiri,”
“Kenapa pulak? Semua orang kat sini tak suka, tak sayang kita,” kanak-kanak itu bertanya lagi.
“Eh, ayah kan sayang pada Lisa. Sebab itulah kita kena tinggal di sini,”
“Ayah tak pernah sayangkan kita. Dia tak pernah anggap Lisa anak dia. Dia tak suka Lisa macam makcik dengan Risa,”
“Kenapa Lisa cakap macam tu?” giliran ibu pula bertanya.
“Ayah tak pernah peluk, cium Lisa macam yang dia buat pada Risa. Dia tak pernah belikan hadiah untuk Lisa. Senyum pun tak pernah,”
“Tidak sayang, ayah sebenarnya sayang pada Lisa, tapi dia tak tahu nak tunjuk,”
“Mak bohong. Kalau ayah sayang Lisa, dia takkan lupa hari lahir Lisa. Lisa bencikan dia!”
“Lisa! Tak baik cakap macam tu. Walau apapun terjadi, dia tetap ayah Lisa dan Lisa tak boleh benci dia!” si ibu mengingatkan dengan tegas.
Lisa hanya diam tanda protes.
“Lisa, dengar cakap mak sayang. Mak nak kita duduk sini sebab Lisa senang nak pergi sekolah. Kalau kita pindah, Lisa kena naik bas kalau nak pergi sekolah, kan penat. Lagipun, ayah Lisa mesti tak izinkan kita pindah,”
“Habis tu, nak kena tunggu sampai Lisa habis sekolah dulu? Lama lagilah mak,”
“Tak lama sayang. Pejam celik, pejam celik Lisa dah habis sekolah,”
“Tapi makcik dengan Risa mesti selalu pukul dan marah mak,”
“Tak apa, demi anak mak, mak tak kisah,”
“Baiklah, demi mak yang sayangkan Lisa, Lisa janji kita akan tinggal kat sini sampai Lisa bekerja. Lepas tu, Lisa bawak mak pindah dari sini,”
“Baiknya anak mak ni. Tapi, Lisa kena belajar rajin-rajin tau,”
“Lisa janji pada mak!” kanak- kanak itu mencium pipi ibunya.

* * * * *
“Hei, apasal kau balik lambat? Kau ingat ini rumah kau, suka-suka hati nak balik lambat?” Puan Nazliha menengking Marlisa.
“Lisa ada kelas tambahan makcik. SPM dah dekat,”
“Jangan nak menipu. Aku pun nak SPM jugak, tak ada kelas tambahan pun,” Risa menyampuk.
“Kau tak ada kelas tambahan sebab kau tak nak datang,” Lisa membalas keras, bosan diperlaku sedemikian.
“Oh, berani melawan ye sekarang ni,” Puan Nazliha mencubit lengan Lisa namun Lisa menarik lengannya lalu menolak Puan Nazliha.
“Jangan cuba nak sentuh saya makcik. Arwah mak saya pun tak pernah pukul saya. Makcik tak layak nak sentuh saya,”
Puan Nazliha yang terduduk di sofa terkejut mendengar kata-kata dari Lisa.
“Risa, kau tak perlu susah-susah jaga jadual harian aku. Aku tahu jaga diri sendiri. Tak perlu intip ke mana aku pergi setiap hari,”
Lisa terus melangkah meninggalkan mereka. Sedikit sebanyak dia berasa lega kerana dapat membela dirinya.

p/s: i don't have title for this novel..pleaz give me some idea..

broken heart??????

i thought 2 years is enough in knowing and understand someone....but, in reality it was wrong. really really wrong. yesterday, i realize that actually i don't even understand my FRIEND. i protect her, back up her....but it really hurt me when i know the truth....
now, i only to know why she did all that things....
i kept that question since last night and it make me tension....
cry...cry...but i still don't get the answer...
somebody pleas help me...I'm really tired thinking about this....



p/s smpi skrg aku harap semua ni adalah mimpi ataupun mainan belaka...

Friday, May 1, 2009

Segalanya bermula di sini...

first en3....
first experience...

INDAHNYA CIPTAAN ALLAH

There was an error in this gadget