ASSALAMUALAIKUM...

This is my page....
My place to say what I feel, What I think and what happen to me..
So, please do read but don't get any negative feelings to me...
I'm just me...
ready to learn and listen....

MY CUTIE


Thursday, June 10, 2010

cerita lama yang baru..

Petang tadi, berbual dengan mak..
Berdua je..
macam-macam yang dibualkan..
dari kisah jiran kepada kisah aku dan mak...
ceh. ayat tak tahan...

cerita mak mengandungkan anak yang degil and panas baran a.k.a aku...
sebenarnya tak ada niat pun nak tau pasal tu...
sebab mula-mula cerita pasal arwah atuk yang aku panggil bapak...
arwah bapak rapat dengan abang apun..
mak and ayah masa muda2 tak seperti sekarang..
and abang apun manja...kena pukul sikit dah melenting...tu kata mak..
and arwah bapak yang selalu suruh abang apun dudukdekat dengan dia sebab tak ada sesiapa yang berani pukul bila abang apun duduk dengan bapak...


oooooo, I'm missing arwah bapak.... sesiapa yang baca entri ni tolong doakan roh nya ya...



then, aku tanya mak, abang apun umur berapa masa mak pindah FELDA..
mak kata masa tu umur abang apun 2 tahun..
mak kata ingatkan dah tak pragnent, tau-tau masa abang apun 3 tahun mak mabuk...
and pragnent kan aku..
hahaha..
so, kira aku memang anak FELDA la macam yang mak and ayah selalu cakap..


then, masuklah part mak nak bersalin..
mase tu mak masuk hospital Kluang..
tetiba doktor kate kena pergi hospital Johor...
mak nangis-nangis and merayu kat doktor tak nak pergi hospital JB...
doktor pujuk, nurse yg mak kenal, Kak Midah kalau tak silap...pun pujuk mak jugak..
akhirnya dalam keterpaksaan mak pergi jugak..
masa hari mak nak pergi hospital JB..
yang ada masa tu cuma arwah nenek aku and kak ani and abang apun..
kak lina and abang awi ayah aku jaga...
mak siap pesan kat doktor, mak taknak baring masa keluar dari wad nak ke ambulans sebab nanti kak ani and abang apun nangis nampak mak macam tu..
keluar dari wad, mak di tolak dengan juri...(that is what my mom call it tapi dalam bahasa biasa maybe katil yang ada roda tu....) then, bila nampak kak ani dengan abang apun, mak terus duduk and turun peluk diorang...
sampai kat Hospital JB, mak asyik masuk keluar labour room sebab tekanan darah mak naik turun jek..
ada satu hari tu, tekanan darah mak naik and sangat tinggi...
doktor tanya mak makan apa tapi mak tak tahu mak makan apa sebab mase tu ada kuah je..
rupa-rupanya mak temakan kuah daging kambing..
doktor terus suruh mak masuk labour room and once again, aku tak keluar jugak dari perut mak....

aku tak pasti berapa lama mak duk kat hospital sebelum aku lahir tapi one day tu, doktor cakap kandungan mak dah cukup 36 minggu, dah boleh operation, mak pun  okay jelah sebab mak ingat lepas operation dah boleh balik...
then, mak di operate..
mak kata masa nak operation, mak still kenal doktor tu..Doktor Tan...
kaki and tangan mak di ikat and mak tak sedar bila mak tertidur..
tau-tau je ada orang kejut...
mak kate mak merungut dalam hati, kenapa kejut ni...operation belum siap nanti sakit...
bila nurse yang kejut tu kata operation dah selesai baru mak rase perit kat perut...

beberapa kali mak di beri i'm not sure ubat apa tapi mak asyik tidur je sebab mak mengadu sakit di bahagian perut..
I asked mak, mak tak tengok langsung la ain lepas operate?
Mak kata, mak tengok masa hari kedua je...
second day to, nurse suruh mak jaga aku..
mak kata, susu tak keluar and nurse pun tak bagi susu lain..
maksudnya aku tak minum apa-apa susu hari tu...
last2 aku kena kuning..tak sure la sakit kuning kot..
mak kate, kalau kuning tak turun dalam beberapa hari, aku kena tukar darah...
hah, seram tak seram la kan aku dengar...
nasib baik ok..

mak pulak, dah selamat lahirkan aku..lama jugak kena tinggal kat hospital sebab darah tinggi tak turun..
sampai satu hari doktor tanya dah berapa lama duduk hospital..
bila mak kata dah dekat sebulan, doktor tu faham la kenapa tekanan darah mak tak turun...
doktor tu bagi mak balik esoknya..

dengar dapat balik, mak terus sihat...
baru lepas operation, mak boleh naik tangga setingkat untuk tengok aku yang masa tu kat wad bayi sebab kuning..

aku keluar hospital lambat dari mak..
and aku di transfer ke hospital kluang semula..
and aku dibawa ke Kluang menaiki ambulans...ini bermaksud, aku pun pernah naik ambulans..hahaha..


itu cerita aku and mak..
oh, sepanjang mak di tahan di wad, ayah berulang alik dari kluang ke JB..
hari ni pergi JB tengok mak, tido kat rumah pak ngah esoknya tengok mak and balik Kluang semula..
itu rutin ayah..


bercerita kisah lama yang mungkin aku langsung tak tahu, sedikit sebanyak menimbulkan kesedaran pada aku..
besarnya pengorbanan mak and ayah..
itupun aku masih jadi anak yang degil....

sangat terharu masa dengar cerita mak..
and adik, mak pun ada cerita pasal adik jugak tadi..hahaha


hmm, aku akan simpan cerita ni..
sebab....
ini sejarah kelahiran aku...
ini memori untuk aku...
ini ingatan untuk aku...


aku tak menulis untuk sesiapa tapi untuk aku sendiri..
kisah aku dan mak...
kisah lama yang baru mak buka lembarannya pada aku...

No comments:

Post a Comment

please leave your comment here....thanks.. :-p