ASSALAMUALAIKUM...

This is my page....
My place to say what I feel, What I think and what happen to me..
So, please do read but don't get any negative feelings to me...
I'm just me...
ready to learn and listen....

MY CUTIE


Sunday, January 12, 2014

borak-borak pasal kahwin...


Assalamualaikum...
Saja nak berkongsi pasal intipati yang aku dapat masa berborak dengan sorang classmate aku...
he is older so i call him abang...dah macam abang aku pon...



berbicara tentang hal kahwin dua....

'aini tau kenapa perempuan tak suka poligami or lelaki kahwin dua?'
'sebab mana ade perempuan suka berkongsi'
'Tak...sebab perempuan ego...' masa ni hati aku macam panas sikit...pastu kawan aku ni cakap..

'Ok..abg bagi contoh... aini ada kawan yang aini sayang sangat? Yang aini share masalah and semua benda...??' aku tak jawab...just pandang je dia...so die sambung...

'tapi kalau pasal kahwin..mesti aini taknak kongsi kan...even kawan tu dah macam adik beradik...betul x?? sebab perempuan ego'
'abg, kahwin is different thing la...mana boleh samakan..' aku membantah...

'sama je...kalau takut kasih sayang berkurang...cuba aini fikir balik, kalau aini kahwin...kasih  sayang kat parents aini kurang x?' aku geleng kepala je...

'kenapa tak berkurang?' dia tanya...
'sebab sayang kan ade macam2 jenis' aku jawab hentam je la...tapi itu yang aku rasa...
'yes..thats why tak perlu risau pasal tu..' aku terdiam..tak tau nak cakap ape...tapi mula menerima sikit la apa yang die cakap....


'ok... abang bagi contoh...abang bagi aini pinjam hp abang...and ada orang nak pinjam hp abang..aini bagi tak??'
'mestilah tak...hp abang kot' laju je aku jawap...
'kalau abang bg izin untuk orang tu pinjam?'
'then takda masalah..aini bagi je la..'
'hah...so kenapa tak terima bila lelaki nak kahwin lagi?? ALLAH dah bagi pinjam suami...dan DIA izinkan lelaki untuk kahwin lagi...so kita sebagai hamba yang cuma PINJAM dari ALLAH...kenapa nak  menentang???'

Aku terdiam..dan terfikir...betul apa yang kawan aku cakap..
Apa korang rasa???
Ada satu lagi ayat die yang buat aku terasa kerdil....
'kemampuan kita untuk terima hukum ALLAH ni...tunjukkan iman kita macam mana...'


Apa korang rasa....
Kawan aku tekankan...die tak berniat nak berpoligami tapi die nak perempuan tukar mindset...tu je...


So..aku tinggalkan korang supaya korang boleh fikir sendiri...aku pon masih cuba menghadam apa yang aku dengar...tapi untuk mengizinkan suami kahwin lain, aku tak tau aku boleh buat tak sebab aku tak kahwin lagi...huhu...


Itu je aku nak kongsi hari ni...
selamat berfikir ya... :)




aku dapat new perception about marriage bila berborak dengan orang yang berpwngalaman...

No comments:

Post a Comment

please leave your comment here....thanks.. :-p