ASSALAMUALAIKUM...

This is my page....
My place to say what I feel, What I think and what happen to me..
So, please do read but don't get any negative feelings to me...
I'm just me...
ready to learn and listen....

MY CUTIE


Wednesday, March 4, 2015

Hiking and Camping...

Assalamualaikum.
Hai semua, how are you...
Ke konon ada orang baca la kan.. haha



Since last year, aku selalu ikut this one club...independent club...
Known as Kelab Aspirasi Belia. Boleh cari di insta.. #kabmalaysia
Which most of the members are my students.
So last weekend, diorang organize one activity...
Hiking and camping at Gunung Nuang...


Dengan excitednya, I did some research about Nuang..
Sebab nervous... lama da tak hiking and berat aku makin naik...so aku kena tau sama ada aku boleh tak naik...
So based on the reading, I knew that I wont be able to reach the top...
Plus they said, hanya yang fit and nak naik je akan naik sampai puncak..,yang lain akan stay di kem.
Lega sikit...



Perjalanan bermula hari sabtu.
Sampai di entrance kat pangsun pukul 5 lebih...petang..
Yang da sampai masa tu halim, hilmi, kakak hilmi, kawan kakak hilmi, ayuni and tini....
Shamir and haziq tak sampai lagi.
Campur aku, farhana, hakim and ali.. peserta untuk kali ni 12 orang je.
So sebab da lewat, hakim suruh kami naik dulu manakala dia dan halim akan tunggu shamir dan haziq.


Since da lama tak exercise, rasa tak larat sangat... dengan bawak beg berat semua..
So aku, farhana n ali suruh geng yang fit untuk jalan dulu sementara kami jalan slow2.
Oo lupa nak cakap, jalan ke kem lolo (base camp, tempat kami camping) sepanjang 5.8 km tu dikenali sebagai Never Ending Road..yang separuh darinya boleh dilalui four wheel drive..
Tapi challenging sangat sbb naik bukit yg curam...dan tinggi..
Sampai kat pondok pertama, kitorang jumpa dengan geng depan tadi.. tak lama lepas tu haziq sampai.. tak jauh pon diorang kat belakang...
Pondok pertama terletak 1.6 km dari entrance...
Sementara kami menunggu shamir, hakim dan halim.. group yang fit tadi bergerak dulu...
Jadinya kami terpisah menjadi dua group...
Bayangkan berjalan dalam hutan...gelap, ada satu lampu je...
Eh, dua lampu termasuk lampu handphone aku..
Nasib baik, cahaya bulan ada...membantu la jugak...



Kami sampai di kem lolo lebih kurang jam 9.30 malam...4 jam nak sampai kem lolo..
Dah ade 3 kumpulan yang berkhemah di kawasan sekitar...
Kem lolo berdekatan dengan sungai, jadi mudah untuk mendapatkan bekalan air...
Pasang khemah, hidupkan api masak nasi and bbq ayam...
Hampir pkul 12 jugak kami makan...
Konon nak mandi malam tu, tapi disebabkan gelap dan mals, niat tersebut dibatalkan...
Lepas makan, masing2 masuk khemah kecuali shamir, hakim, haziq dan ali..
Bising diorang tu..haha.. tapi aku tak kisah pon sebab aku tak suka sunyi sangat...
pusing sana, pusing sini... mata tak boleh lelap.. pastu aku ajak tini keluar and join dioranv yang tengah panaskan mushrom soup.. heheh...
Pkul 2.30 aku masuk tido...
tido tak nyenyak..kejap2 terbangun.. dah la sejuk gila..nasib baik ada tuala buat selimut...
yang paling aku ingat pkul 5 lebih ade satu group baru sampai kem lolo...
Bising sebab diorang ramai...


Pukul 7 terbangun, semua nyenyak tidor lagi...
Memang takde sape yang naik puncak...
Sebab, kalau ikut plan... siapa yang naik puncak kena gerak pkul 6...since it takes 6 hours to get to the top...
Aku bangun, and then tini and ali...
Hidupkan api, bakar ayam lagi and masak air...
Aku tolong sikit2 je..pkul 10.30 baru semua orang bangun...
Gilir2 mandi...pastu berkemas.. hilmi  kakak and kwan dia gerak awal sebab ada hal..
Makan tengah hari dan kemas kawasan khemah...
Pukul 1.30 petang kitorang bergerak turun...


Time turun masing2 cepat...
Aku dengan momentum aku la...slow je..
Dan masa ni, aku boleh rasa the never ending road walaupon aku sampai ke entrance dalam masa 1 jam 45 minit je...
Sakit tapak kaki sebab banyak batu2 kecil..
Sakitnya masih terasa sampai hari ni..
Yang paling buat aku rasa terkejut, ade program larian dari entrance ke kem lolo....larian tu bukan satu lap tapi 4 ke 5 lap.. means 4 hingga 5 kali pergi balik kem lolo...
Aku yang buat satu lap pon separuh nyawa nak habiskan.. kalau 4 lap, pengsan terus gamaknya... haha..



Basically this event gave so much fun...
Gain new knowledge contohnya nak hilangkan kesan minyak pada pinggan, kita boleh gunakan pasir...huhu...survival skill tau...
And ada banyak lagi la....
and dalam hati dah niat, one day aku nak jugak naik sampai puncak nuang...
Tapi tunggu fit sikit...hehe



Gambar... aku tak ada sebrang gambar...
later kalau dapat, baru post kat sini...
So till the next entry, take care!




No comments:

Post a Comment

please leave your comment here....thanks.. :-p